Een geitenwollen muts in een nieuw jasje

Als kind van de jaren zeventig sta ik wel eens te kijken van de huidige hips en hypes. Laatst kwam ik een koffietafelboek tegen bij de kringloop met architectuur en design uit de seventies. Aangezien ik naar een jaren zeventig huis ga verhuizen, waren mijn antennes al geactiveerd. Toch leuk als je meubeltjes een beetje matchen met je huis.

Destijds was het de hype om alles zelf te doen, nou ja hype, ook wel noodzaak in verband met crises. Zelf je kleren maken, je eigen groenten verbouwen, je eigen beesten opeten en je eigen boterhammetjes smeren. Op vakantie ging de Hollandse pot in gedroogde versie mee en niet te vergeten de Hollandse (pinda-)kaas en hagelslag. Het plastic van toen is zo hard dat het nu nog bruikbaar en recycleerbaar is. Zo veel mogelijk werd gerepareerd of hersteld, want weg gooien was zonde.

Een oerwoud aan planten in huis, rieten matten en rotan stoelen, een hangmat in huis? Allemaal jaren zeventig. Veel design-items van toen zijn later in ge-refurbishte versie uitgebracht, ook bij een zekere Zweedse meubelboer. Zo heb je meer seventies in huis dan je denkt. Voor mij en mijn nieuwe huis mooi meegenomen.

Sommige invloeden uit die tijd zijn onbewust. Drie jaar geleden kwam ik in contact met SoulCollage®. In deze workshop maak je één of meerdere kaarten met afbeeldingen uit tijdschriften. Nadat je één of meerdere collages hebt gemaakt, stel je een aantal vragen aan één van de kaarten. De vragen worden zo gesteld dat je een deel in je naar boven haalt, dat zich in het onbewuste afspeelt. Dat kan confronterend zijn… ik vind het prachtig. Zo gaaf, dat ik ondertussen de workshop zelf mag geven en het proces kan delen met anderen die het willen doen. En je raadt het al… het is ontstaan in de seventies.

In gedachten heb ik mijn nieuwe stek al bijna ingericht. Botanisch, natuurlijke materialen, Japanse wabi-sabi invloeden en vooral veel hoekjes waar ik creatief kan zijn. Nu nog een groot wandkleed maken, ik denk aan macramé. In de kleuren bruin, terracotta en oranje, hartstikke hip.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lichaamstaal

Benenwagen

Winterslaap