Lichaamstaal

 

Het is glad buiten. Resten ijzige sneeuw liggen opgestapeld langs de wegen. Waar niet gestrooid is op fietspaden en wegen is de sneeuw veranderd in een ijsbaan. Ik ben letterlijk op mijn bek gegaan. Voor ik het wist lag ik naast mijn fiets. Ik landde op mijn kin en rechterarm. Au.

Ik ben zo iemand die dan gaat kijken welke holistische boodschap er verborgen is in zo’n valpartij. Ik zie zo vaak mensen die keihard aan het werk zijn en dan door hun lijf terug gefloten worden door een blessure waardoor ze van de een op de andere dag niks meer kunnen en rust moeten houden. Ik heb het aan den lijve met een tennisarm ondervonden.

Twee jaar geleden heb ik zoiets ook meegemaakt. In combinatie met paarden. Twee keer een kopstootje van een paard en van een pony, met een paar maanden er tussen. ‘Wakker worden’ was de boodschap. Niets ernstigs, maar wel even een reminder.  Soms begrijp je de boodschap meteen, soms achteraf.

Zo waren er ook twee pony’s die kruislings om mij heen gingen staan. Een dwars voor me en één dwars achter me, het was als een sandwich. Deze pony’s worden voor paarden-coaching ingezet en reageerden vanuit mijn ‘zijn’ van dat moment. De boodschap achteraf? Geef je grenzen aan (de pony voor mij) en blijf bij je grenzen (de pony achter mij als steun in de rug).

Vergezocht? Ik vind van niet. Een paard kan je een kopstoot geven om aan te geven dat je communiceert vanuit een slachtofferrol of vanuit oude patronen. Het zijn nu eenmaal kuddedieren, daardoor voelen ze feilloos aan welke rol het individu in de kudde heeft in het belang van en voor de veiligheid van de hele groep. En ze reageren op je lichaamstaal. Neem je plaats in, in de kudde, wakker worden.

Mensen geven meer signalen af dan ze denken, je manier van lopen en wat je uitstraalt zegt meer dan wat je zegt. Het lichaam liegt niet of houdt zichzelf niet voor de gek. Er kunnen harde woorden gezegd worden uit een lichaamshouding dat om troost vraagt. Dan krijg je als ontvanger tegenstrijdige boodschappen door. Dat kan ingewikkeld zijn, omdat je je bewust moet zijn van jezelf hoe je als ontvanger gaat reageren. Schiet je in de verdediging of geef je een knuffel?

Dus. Wat kan ik opsteken van mijn valpartij? Bestaat toeval of heb ik gewoon vette pech? Sta ik in standje leven of overleven? Eerst ga ik mijn wonden likken, alles op zijn tijd, wakker blijven, die boodschap komt later wel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Benenwagen

Winterslaap