Kringloop

 

’s Avonds kijk ik, net als half Nederland, tv. Ik kom dan vaak bij een Engelse detective, rom-com of een programma terecht waar ik iets van op kan steken. In mijn geval is dat ‘tussen kunst en kitsch’, ‘verborgen verleden’ of ‘close-up’.

Onlangs stuitte ik op de eerste aflevering van het tweeluik ‘Normal is Over’ van Renée Scheltema op de Boeddhistische Omroep, dat had overigens ook de zender ‘Human’ kunnen zijn. Renée heeft onderzocht wat er van de voorspellingen van de Club van Rome (uit 1972) terecht is gekomen. Helaas heeft deze club op heel veel punten gelijk gekregen.

Ik heb op het puntje van mijn stoel naar mijn scherm zitten kijken. Het was wel zware kost zo voor het slapen gaan, gevoelige types kunnen dit beter overdag kijken. Confronterend, maar ook hoopgevend en oplossingsgericht. Over het uitsterven van diersoorten, de plastic soep, het consumentisme, het economisch systeem.

De woorden ‘ecologie’ en ‘economie’ zijn afgeleid van het Griekse woord ‘Ekos’ wat zoiets als ‘huis’ betekent, de aarde als thuis. Punt is dat die twee in de huidige tijd lijnrecht tegenover elkaar staan, waar het voor de hele aarde beter zou zijn als deze twee samengevoegd worden, om alle levende soorten een thuis op aarde te geven.

Ik zie veel mensen die vervreemd zijn van hun wortels. Daar bedoel ik mee dat ze gif gebruiken tegen onkruid, makkelijk zijn met het kopen van nieuwe spullen en zich niet druk maken om de plastic verpakkingen in de supermarkt en de verspreiding ervan buitenshuis.

Bij de supermarkt word ik ook door het gemak in slaap gesust. Ik moet me voor een supermarktbezoek voornemen om eten te kopen wat in glas, blik en karton verpakt is, waar zo min mogelijk ingrediënten in zitten als zout, suiker en melk (door mijn intolerantie), of mensen bij de productie ervan niet uitgebuit zijn, of het goed is voor het milieu. En als het even kan, het product zo min mogelijk vlieguren heeft gemaakt. Hetzelfde geldt voor online bestellingen en andere winkels.

Als je jezelf bij ieder product dat je vasthoudt die vragen moet stellen, dan doe je dus langer over de boodschappen (de lettertjes worden steeds kleiner) en daar is in de huidige maatschappij geen tijd voor. De verantwoordelijkheid wordt bij de consument gelegd en door marketingtechnieken liggen verleiding, snelle en impulsieve acties op de loer.

Op macroniveau zijn lobby’s en belangenverstrengeling tussen politiek en bedrijven aan de orde van de dag. Het zou zo mooi zijn als deze mensen maatschappelijk en ethisch verantwoorde keuzes gingen maken en wat minder aan hun eigen (bedrijfs-) portemonnee en stakeholders zouden denken. Als producenten hun verantwoordelijkheid nemen, kunnen dit soort issues bij de bron aangepakt worden en worden er sneller resultaten geboekt, en dan bedoel ik geen winst in economie, maar winst in ecologie. Want ik denk dat iedereen diep van binnen wel weet dat de balans tussen die twee zoek is.

En in godsnaam, gooi in deze Corona-tijd de kringloop weer open, zodat mensen geen nieuwe spullen hoeven te kopen. Het is goedkoper en veel beter voor de omgeving. Zowel economisch als ecologisch een win-win situatie.  Zoals de ouwerwetse, maar nog steeds actuele slogan zegt: een beter milieu begint bij jezelf. Wees je bewust van de keuzes die je maakt. Alle beetjes helpen.

De tweede en laatste aflevering is op woensdag 17 februari 2021 op NPO2 van 23.55 – 00.50 u. of kijk op normalisover.org van Renée Scheltema

Een groet van mijn thuis naar jouw thuis, Saskia

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lichaamstaal

Benenwagen

Winterslaap