Benenwagen

 

Ik schrijf dit op een moment dat de buitenwereld gierend tot stilstand komt en de benenwagen het snelste vervoersmiddel is. Ik zie mensen die proberen op fietsen, scooters en auto’s door de glibberende wereld van sneeuw, ijs en gladheid te ploeteren. De actieradius vanuit je huis is verkleind tot waar je met de benenwagen in deze sneeuw kunt komen. In een tijd dat thuiszitten als het nieuwe normaal wordt beschouwd.

 Ik heb er niet zo veel moeite mee. Voor mij is het een tijd van introspectie, herinneringen een plek geven en een voorzichtige blik naar de toekomst hebben waarbij op dit moment niets zeker is. Workshops en cursussen kunnen al een tijdje niet doorgaan en ik voel mij dus ook genoodzaakt om deze kans op werk te laten varen. Het kost veel energie om iedere keer je plannen uit te stellen en dat mede te delen op je website, je social media en correspondentie aan klanten. Tijd voor een andere focus. Wat kan wel doorgaan in deze anderhalve meter maatschappij.

 Ik vind veel troost in creatieve expressievormen. Het creëren van schilderijen en tekeningen om mijn gevoel uit te drukken, fysiek in shape blijven door buikspieroefeningen te doen bij de reclames als ik tv zit te kijken, de heupen te wiegen op een dansplaat. Waar moet je in deze tijd je soulfood vandaan halen?

Een goed schilderij of tekening aan de muur kan dat ook geven, een werk dat vragen oproept en geen kant-en-klaar antwoord heeft. Veel mensen verfraaien hun interieur nu ze zoveel thuis zijn.  Ze pakken eindelijk de kleine irritaties in huis aan door te klussen, achterstallig onderhoud uit te voeren. Voeren spullen af die niets meer bijdragen aan het emotioneel welzijn. Helaas is de kringloop dicht, zodat een tweede leven van die spullen die anderen wel blij kunnen maken niet meer toegankelijk is.

Kunstenaars zijn er bij gebaat als er in hun kunnen geïnvesteerd wordt als ze vol in het leven staan, niet tegen de tijd dat ze het lootje leggen. Oftewel; ‘support your local artist’. Koop of huur een kunstwerk van een levende kunstenaar om jouw omgeving te verfraaien en je emotioneel welzijn te verhogen. Een kunstwerk is duurzaam en blijft jaren goed. In tegenstelling tot prints die inwisselbaar zijn en die je bij het grofvuil zet zodra je er genoeg van heb.

Ga op je gevoel af bij de aankoop van je schilderij. Zorg dat je schilderij niet je sluitpost wordt op je interieur, maar andersom, pas je interieur aan op je schilderij. Zo creer je een omgeving dat voedend is en een afspiegeling is van je innerlijk, wat jou een goed gevoel geeft.

Je hoeft niet te ploeteren door de sneeuw om ergens sneller te zijn, ga met de benenwagen en neem je authentici-tijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lichaamstaal

Winterslaap