Winterslaap

 

Eindelijk schijnt de zon weer na een paar dagen bewolkte sneeuwlucht. De eerste stralen vallen mijn huis binnen en ik denk sinds lange tijd, hup, uit dat bed. Dat is niet altijd zo, dat ik zin heb om op te staan. Meestal word ik uitgeput wakker, alsof ik meer doe in mijn slaap dan overdag. De winterse taferelen buiten zijn een prachtig gezicht, dat wil je niet missen. Zouden mijn ouders die oude Noren van me nog op zolder hebben liggen?

Ik ben uiterlijk niet altijd even actief. Ik mis de sportlessen van BodyBalance® bij de sportschool, zij zorgen ervoor dat ik een afspraakje heb met mezelf om in actie te komen. Het is toch anders om alleen op een matje thuis yoga-oefeningen te doen of om oefeningen te doen met een filmpje op YouTube. Verder heb ik ook niet de structuur die de zorg voor dieren of een gezin met zich meebrengen om me in actie te krijgen.

In mijn hoofd ben ik wel actief. Ik ben erg goed in het bedenken van ideeën en plannen. Helaas ontbreekt het nogal eens aan de levensvatbaarheid van al die juweeltjes. Daar heb je zelfdiscipline voor nodig en de omschakeling van denken naar doen. Tegen de tijd dat ik in actie kom hebben veel mitsen en maren mijn plannen om zeep geholpen. En die roeptoeter van een innerlijke criticus doet daar nog een schepje bovenop.

Dromen, denken, durven en doen. Sommige van mijn ideeën vinden wel een weg naar de ‘buitenwereld’, maar dan moet ik mezelf wel eens aan mijn oren trekken. Zitten mensen hier wel op te wachten, is het niet te veel gedoe, kan ik mijn rekeningen betalen? Vaak ben ik dan ook nog eens aan het pionieren, dingen bedenken waarvan ik denk dat ze nog niet gedaan zijn.

Een van die ideeën is de workshop ‘botanisch tekenen’ in de buitenlucht op een mooie plek met veel bloemen en natuur. Ik hou van tuinieren en planten en ik word nu dan ook een beetje crazy met alleen een balkonnetje, gelukkig liggen de meeste tuinen nu in winterslaap. Maar vanaf IJsheiligen half mei begint het weer te kriebelen en begin ik in gedachten al met de inrichting van mijn tuin en hoe ik dat in het echt uit moet komen te zien.

Iemand die aan de buitenkant rustig overkomt, kan het erg druk hebben met de wereld aan de binnenkant, dag en nacht. De kunst is om er een balans in te vinden. In gedachten heb ik al lange tochten op de schaats gemaakt, dus mijn training voor vandaag zit er al weer op.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Lichaamstaal

Benenwagen